Άγιοι Τριμιθιάς, Τ.Θ. 150, Λευκωσία 2671, Κύπρος
Cyprus
info@babyspace.com.cy
2015-10-30 20:06:20 +0200 Μια εποχή γεμάτη εκπλήξεις μόλις ξεκινά! Η ανάπτυξη του νηπίου 2-3 ετών

Η ανάπτυξη του νηπίου 2-3 ετών

Η ανάπτυξη του νηπίου 2-3 ετών 470 900
Τα χαρακτηριστικά αυτής της περιόδου είναι η αυτονομία και η αυτάρκεια, αρετές που το παιδί κατακτά με εντυπωσιακά γρήγορους ρυθμούς. Ουσιαστικά, πρόκειται για το στάδιο που το παιδί αφήνει πίσω του την ηλικία της εξάρτησης και οδεύει ολ...

Σώμα
Γενικά, η αύξηση των διαστάσεων του σώματος γίνεται με πιο αργούς ρυθμούς μόλις το παιδί συμπληρώνει το δεύτερο έτος της ζωής του. Το κάτω μέρος του σώματος επιμηκύνεται και η κοντοπόδαρη μικροσωμία της βρεφικής ηλικίας είναι πια παρελθόν. Το παιδί έχει αποκτήσει σχεδόν όλη την πρώτη οδοντοφυία του που σημαίνει ότι μπορεί να τρώει άνετα και ακίνδυνα όλες σχεδόν τις τροφές. Το σώμα του σιγά σιγά αρχίζει και αποκτά την τελική φυσιογνωμία του ενηλίκου. Μάλιστα, ακόμη και ο εγκέφαλος έχει ξεπεράσει το 75% του τελικού του βάρους!

Κίνηση
Όλες οι αλλαγές αυτής της περιόδου είναι αποτέλεσμα περισσότερο της άσκησης και της εμπειρίας, παρά της ωρίμανσης, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα. Οι κινήσεις γίνονται με όλο και περισσότερη ευκολία, κυρίως όμως με σημαντικά μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Το παιδί δύο και τριών ετών αποκτά ισορροπία, συντονισμό και οι κινήσεις γίνονται με ακρίβεια, σταθερότητα και άνεση. Ανεβοκατεβαίνει τις σκάλες χωρίς να χρειάζεται υποστήριξη, εναλλάσσοντας τα πόδια στα σκαλοπάτια. Τρέχει και μπορεί να επιταχύνει ή να επιβραδύνει το βήμα κατά βούληση και με ευκολία, στρίβει στις γωνίες, ακόμη και αν είναι απότομες, ισορροπεί στο ένα πόδι, σταματάει ξαφνικά κλπ. Ο έλεγχος των κινήσεων φαίνεται και στη ζωγραφική, αφού σε αυτή τη φάση το παιδί μπορεί να αναπαράγει από μνήμης ένα κύκλο, να σχεδιάζει ένα αντικείμενο δίνοντάς του κάποιο όνομα (συνήθως αυτό προκύπτει από τη σκέψη που κυριαρχεί στο μυαλό του εκείνη τη στιγμή) κ.α. Η αυτοεξυπηρέτησή του επίσης ακολουθεί την ίδια πορεία βελτίωσης. Τρώει μόνο του με μεγαλύτερη ευκολία και λιγότερα...ατυχήματα, μπορεί να ντύνεται –τουλάχιστον μερικώς- επίσης μόνο του, χρησιμοποιεί την τουαλέτα, μπορεί μόνο του να πλύνει τα χέρια του κλπ.

Σκέψη και φαντασία
Σε αυτή τη φάση του παιδιού δύο ή τριών ετών  η γλώσσα, η φαντασία και η συμβολική σκέψη έχουν την τιμητική τους! Το κλειδί στην ανάπτυξη του παιδιού είναι η ανακλητική μνήμη, δηλαδή η ικανότητα του παιδιού να καταγράφει γεγονότα και να τα ανακαλεί όποτε το ίδιο χρειάζεται ή επιθυμεί. Επίσης, στην ηλικία των τριών ετών, το παιδί χρησιμοποιεί το συμβολικό παιχνίδι, δηλαδή μπορεί να προσποιείται ότι ένα αντικείμενο είναι ένα άλλο π.χ. η βούρτσα είναι τρενάκι ή το τετράδιο σπίτι κλπ. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό σε αυτή την ηλικία είναι ότι το παιδί καταλαβαίνει και ερμηνεύει τα πάντα γύρω του, με τρόπο απόλυτα εγωκεντρικό. Δεν πρόκειται για εγωισμό, αλλά για αδυναμία του παιδιού να καταλάβει ότι όλος ο κόσμος δεν είναι το ίδιο και ότι κέντρο του σύμπαντος δεν είναι ο εαυτός του! Οι πιο καταπληκτικές όμως αλλαγές και κατακτήσεις αυτής της περιόδου συμβαίνουν στον τομέα της γλωσσικής επικοινωνίας του παιδιού. Η άρθρωση βελτιώνεται, το λεξιλόγιο εμπλουτίζεται, η κατάκτηση των γραμματικών κανόνων είναι γεγονός, αφού το παιδί των τριών ετών μπορεί να χρησιμοποιεί αντωνυμίες, να κάνει ερωτήσεις, να χρησιμοποιεί με ευχέρεια τον ενικό και τον πληθυντικό κλπ.

Συναισθήματα
Το χαρακτηριστικό αυτής της περιόδου στον τομέα της συναισθηματικής ανάπτυξης του παιδιού είναι η ενίσχυση του Εγώ και η ταυτόχρονη τάση αυτονομίας που εκδηλώνει. Το πείσμα, η επιμονή, η ανυπακοή, ο αρνητισμός, ο ανταγωνισμός, η ζήλια, οι έντονες, εκρηκτικές αντιδράσεις, ο θυμός, οι φόβοι –συχνά αδικαιολόγητοι-, κάνουν την εμφάνισή τους, δημιουργώντας προβληματισμούς και άγχος στους γονείς.

Κοινωνικότητα και φίλοι
Η ομάδα των παιδιών της ίδιας ηλικίας αρχίζει πια και διαδραματίζει τεράστιο ρόλο για το παιδί τριών ετών. Μάλιστα ο ρόλος της ομάδας αυτής λειτουργεί ρυθμιστικά σε σχέση με την οικογένεια. Τι σημαίνει αυτό; Τα παιδιά, αποτελώντας μέλη μιας παρέας συνομηλίκων που ανταποκρίνονται στις ίδιες απαιτήσεις και δέχονται τις ίδιες επιρροές (π.χ. στον παιδικό σταθμό, στην παιδική χαρά ή το παιδικό πάρτυ), μετριάζουν και αντισταθμίζουν τις ιδιορρυθμίες και τα μεμονωμένα χαρακτηριστικά που φέρει η οικογένειά του. Το κακομαθημένο παιδί λοιπόν θα μάθει να μοιράζεται, να περιμένει στη σειρά του, να μην αντιδρά όταν δεν είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος κλπ. Το παραμελημένο παιδί αντίστοιχα, θα βρει κατανόηση, παρέα, αποδοχή, αγάπη. Οι σχέσεις λοιπόν των παιδιών σε αυτή τη φάση γίνονται διαπροσωπικές και για πρώτη φορά εμφανίζονται οι πρώτες περιπτώσεις εμφανούς προσκόλλησης σε άλλα παιδιά.

Σχόλια

Neutral avatar

Σχετικά άρθρα


Οι χορηγοί μας

Οι υποστηρικτές μας